View all essays

Voorbereiding Fietsreis 2016

Binnenkort begint mijn fietsreis 2016. De reis volgt de Radfernweg van Berlijn naar Kopenhagen en daar steek ik over naar Zweden en volg verder de Eurovelo 10 van Malmö naar Stockholm. Volgens de gps track net iets meer dan 1600km. Afgelopen jaar was de Radfernweg al de bonus, maar door een hittegolf toen niet gefietst.

Vorig jaar fietste ik mijn eerste lange fietsreis. De Europaradweg R1 van mijn huis naar Berlijn. Tijdens de reis leerde ik vele dingen over mezelf, maar ook over het fietsen. Wat werkte wel en wat is voor verbetering vatbaar. Nu een jaar later heb ik een aantal veranderingen aangebracht in de spullen en in de voorbereiding.

De Fiets:

Sinds 2009 fiets ik op een ligfiets. Op mijn eerst ligfiets, een Challenge Hurricane met onderstuur, heb ik de R1 gefietst. Prima fiets voor in de stad en de Nederlandse fietspaden. Op de Duitse fietspaden bleken de 2x20" bandjes niet echt geschikt en het onderstuur beperkte de manoeuvreerbaarheid vanwege de speciale ligfietstassen.

Hurricane vs. Chamsin

Al snel was de keuze gemaakt dat ik op de Hurri niet nog een keer op vakantie zou gaan. Maar welke fiets dan wel. Een Challenge ligfiets zou het weer worden, maar welke. Een bekende ligfietser, Walter Hoogerbeets, had net een nieuwe fiets. Een model waar ik nog niet van gehoord had, maar wel snel geïnteresseerd in werd. De Chamsin... een 2x26" fiets met bovenstuur. Na wat testritjes de fiets besteld. 3x10 versnellingen, X9-SRAM derailleur met push-pull shifters, Schwalbe Marathons en een wit-zwart-rode kleur. Helaas had de fiets nog wat kinderziektes, maar die werden goed opgelost door de leverancier.

Challenge Chamsin

Slapen:

Vorig jaar ging ik weg met wat ik had vanuit de scouting. Eigenlijk was dat te groot en te zwaar. Nu moest ik op zoek naar een nieuwe tent en slaapmatje. De slaapzak voldoet nog dus die hoefde niet vervangen te worden. Walter Hoogerbeets heeft een mooie website waar hij al zijn keuzes uitlegt. Gelukkig had een bekende van mij dezelfde tent. Tijdens een fietstocht naar Antwerpen kon ik deze tent proberen. Het ging, maar de tent was te klein voor mij. Dus op zoek naar een andere tent. Edwin van de ligfietsclub LOL kocht een Hilleberg Akto. Op papier hetzelfde formaat als de reeds geprobeerde tent, maar een net iets zwaardere vier seizoenen tent. Toch nog wat sceptisch naar een grote tenten show gegaan in Houten om een paar in de dezelfde categorie tenten te bekijken. Uiteindelijk toch voor de Akto gekozen. De tent blijkt veel ruimer en kwalitatief beter te zijn de geprobeerde tent. Alleen het pakvolume valt wat tegen, maar toch kleiner dan waarmee ik in 2015 op pad ging.

MSR Elixer 2 vs. Terra Nova Laser Competition 1

Het matje was eigenlijk een internet zoektocht. Verder niet geprobeerd en af gegaan op de reviews en ervaringen van anderen. Nu slaap ik op een Therm-a-Rest Neoair Xlite. De is aanzienlijk lichter en kleiner in pakvolume dan de mijn oude Xtrail matje, maar wel veel comfortabeler. Enige nadelen! Zelf opblazen en hij knispert nogal ;-)

Therm-a-Rest Neoair Xlite past in een 1 liter Sigg fles

Kleding:

Kleding is wel het belangrijkste tijdens het reizen. Het fijne van een ligfiets is wel dat je geen speciale fietsbroeken met een zeem nodig hebt! Vanuit het roeien heb ik een aantal roeipakjes die ik gebruik tijdens het fietsen. Goed aansluitend en nauwelijks naden. Voor de extra zichtbaarheid gebruikte ik vorig jaar neon gele shirts. Dat werkte goed, ook voor het aantrekken van allerlei vliegende beestjes. Met als gevolg dat je de hele dag beestjes van je af aan het slaan bent. Dus voor 2016 geen neon geel meer, hoe mooi het ook is! Van een vriend kreeg ik de tip om wel een neon geel iets achterop te binden voor de zichtbaarheid!

Vorig jaar gebruikte ik nog wandel/fietsschoenen. Lekker handig, maar 1 paar mee. Scheelt ruimte. Uiteindelijk baalde ik er behoorlijk van. Tijdens het lopen drukte het SPD plaatje net door de zool heen. Voor een korte periode geen probleem, maar na langere tijd ontstonden er blaren. Niet echt fijn. Nu ben ik overgestapt naar MTB schoenen. Vanwege mijn maat van 40,5 was er niet echt veel keuze. Voor de rustdagen en avonden op de camping heb ik gekozen voor de Fivefingers van Vibram. Licht, klein en flexibel en dus overal tussen te proppen. Thuis loop ik altijd op blote voeten of op kousen. Ik loop er nu een paar dagen op en het valt niet tegen.

Brander:

Een aantal jaar geleden kocht ik van een tegoedbon een Primus Etapower MF. Een multifuel brander voor zowel gas als vloeibare brandstoffen, met bij behorende pannen, nagaarzak en windscherm welke als 1 set in elkaar passen. Bijna iedereen om mij heen heeft een MSR Whisperlite. Na een kort vergelijk kwam ik tot de conclusie dat qua volume en gewicht de Primus en MSR elkaar niet veel ontliepen gezien bij de MSR nog allerlei pannen en potten bij moesten komen. Daarnaast is de nagaarzak erg handig. Niet alleen als foedraal voor de set, maar ook om het eten na te garen of warm te houden zodat dit niet in de slaapzak hoeft.
Primus EtaPower MF

Navigatie:

Tijdens mijn fietstochten navigeer ik alleen op mijn GPS. De ervaring leert dat bordjes vaak niet kloppen en kaarten en ligfietsen vind ik niet echt een goede combi. Mijn Hurri is voorzien van een naafdynamo. Tijdens mijn tocht over de R1 voedde ik de GPS er mee. Op zich prima systeem, maar voor de Chamsin heb ik er niet voor gekozen. Enigszins een gok, maar met batterijen moet het ook te doen zijn.

De Garmin Oregon 650 is op zich een goede GPS, maar slurpt batterijen vanwege het grote touchscreen. Deze is voor de fietsreis vervangen voor een Garmin Etrex 20x. Kleiner scherm, maar zelfde functies en 9 uur langere batterijduur.

De Route:

De route loopt van Berlijn, Kopenhagen naar Stockholm. De Radfernweg tussen Berlijn en Kopenhagen is een bekende van Bikeline. Deze routes zijn veelvuldig beschreven en hebben goede documentatie. Vanaf Kopenhagen gaat het verder over de Eurovelo 10. Over deze route is, op een GPS track na, niks bekend.
Volgens de website van de Eurovelo organisatie is er nog niks van gerealiseerd. Dat blijkt ook uit de track. Veel verhard en over openbare wegen! Via het forum van de Wereldfietser toch wat tips gekregen. Met behulp van de Openfietskaart en Google streetview knelpunten bepaald en op 4 plekken een alternatief bedacht. Voor de handigheid ook van campings rond de route een waypoint gemaakt!
Route

Mijzelf:

Eind vorig jaar bedacht ik mij dat ik veelvuldig op de fiets zou zitten en tochtjes maken, maar mijn werkgever vond dat ik in Antwerpen nuttig zou zijn. Veel van de dingen die ik normaal doordeweeks deed verplaatsten zich nu naar het weekend en in Antwerpen is niet veel te beleven na het werk. Gelukkig heb ik alles wel kunnen testen en uitproberen. Daar zit het probleem niet. Het grootste probleem zit in regel #4 van de ethische regels van de ligfietser. Beter voorbereid, spullen beter afgestemd, GPS track samengesteld en toch... Gelukkig zijn er onderweg wel leuke stops in gebouwd.
Checkpoint Charlie, Berlijn 2015
  • Blog???

    Tja bloggen.. . ik laat de foto's vaak het woord doen, in plaats van me zelf. Misschien dat ik eens een stukje schijf. Geniet van de foto's ;-) Groet, Bas

    Fietsen 2017

    2016 ligt intussen alweer een paar weken achter ons. De winterse weken zijn voorlopig voorbij. Nog eventjes en dan dient ook mijn 40ste levensjaar zich aan en dan nog een maandje naar de Lente. Hoewel de fiets nog regelmatig de schuur uitkomt, zal die…