Emsradweg + LF9 2017

Chamsin langs de Ems, ter hoogte van Walchum

Begin dit jaar bij maken van de plannen had ik ook het idee om een tocht te maken langer dan een weekend, maar geen hele week. Een beetje rond vragend en googlend kwam ik uit op de Emsradweg. Gezien het eindpunt Emsden wat raar ligt voor een redelijke treinverbinding terug besloot ik via de LF9, vanaf Weener, naar Groningen te fietsen. Een totaal van 480km. Mooi voor 3 en halve dag fietsen. Hemelvaart was al volgepland, dus Pinksteren zou het worden met een paar daagjes extra.

Lees meer...

Melkweg Panorama

Al heel lang wou ik deze foto maken! Steeds kwam het er niet van. Te veel lichtvervuiling, slecht weer. Afgelopen weekend mee gedaan aan de waddenworkshop fotografie van Johan van der Wielen. Onder zijn leiding, drie dagen fotograferen op Schiermonnikoog. Zaterdag op zondag was het kraakhelder. De Melkweg zou om 3:00 uur goed zichtbaar zijn, terwijl de schemering al om 3:30 uur zou beginnen. Om 1:00 uur vertrokken we met een groep vanaf het pension naar de Kwelders. Officieel de donkerste plek van Nederland. Eerst wat oefenen en spelen met de camera tot het echt zover was. Aan de horizon was wel lichtvervuiling te zien, maar de Melkweg kwam er bovenuit.

Camera Canon EOS 5D mk3, Lens Irix 15mm F2.4, ISO 6400, Sluitertijd per foto 20 sec., Aantal foto's 3

Zomertijd

25 op 26 maart ging de zomertijd in! Wat toepasselijker om dan weer de met de fiets weg te gaan en heerlijk een stuk te gaan fietsen en kamperen. De laatste keer was alweer met de jaarwisseling en sindsdien niet meer veel gefietst. Volgens mij twee keer met de LOL. De nieuwjaarsrit van de LOL zou mij deze rit bijna opbreken...

Een weekendje weg met de fiets. Vaak zijn dat bij mij ritjes van tussen de 175 en 200km. Ook nu was de de afstand 185km. Vanaf Deventer naar Elspeet, langs de randmeren naar Hilversum en Loosdrecht om daar te overnachten bij "Fort Spion". Daarna door naar Amsterdam en Haarlem om te eindigen in Zandvoort. De terugreis ging met de trein.

De route

Naar Elspeet betekende een aantal heuveltjes pakken en lekker door de bossen fietsen. Een mooi contrast met het tweede deel van de route. Door de noord, noordoosten wind verliep de tocht letterlijk voor de wind. Niet te warm en zeker niet te koud. Bij de randmeren een stuk via de LF9 gefietst. Dit is eigenlijk een smal fietspad waar ook veel racefietser komen. Het ging soms rakelings langs elkaar. De omgeving rond Hilversums verbaasde mij het meest. Met een zandverstuiving en heidegebieden. Op het moment dat ik Loosdrecht binnen reed weg ik hard afgestraft voor mijn nalatigheid na afloop van de LOL nieuwjaarsrit... Ik heb toen mijn fiets niet echt goed schoon gemaakt een het zout kon zich een tijdje te goed doen aan de ketting. Als gevolg dat nu de ketting brak... Gelukkig duurde het repareren niet al te lang, maar toch echt schoon word je er niet van!

Fort Spion

Fort Spion

Sinds een paar jaar heb ik het "groene" boekje. Daarmee mag je op Natuurcampings staan. Fort Spion is een fort dat gebouwd is aan het eind van de 19e eeuw en nog eens verstevigd is in 1933. Nu is het een Natuurcamping voor maximaal 10 tenten. Volgens de beheerder was ik de 2e bezoeker van 2017. De camping is basic, maar heeft alles wat nodig is. Omdat de avond nog in de wintertijd was was het snel donker, dus was het snel de slaapzak in. De noordenwind maakte het er niet warmer op en ik was de enige gast. Gelukkig waren de vogels de volgende ochtend in een goed humeur... vrolijk fluitend was het zomertijd geworden.

Nog koud van de nacht ging het verder langs de vele wateren die het westelijk deel van het land rijk is. Ook werd de verstedelijking steeds duidelijker. Amsterdam naderde en werd gepasseerd. Het blijft apart hoe druk het hier altijd schijnt te zijn. Eenmaal aangekomen in Zandvoort was het genieten van de zon. Het was er erg druk vanwege een hardloopwedstrijd. In de trein waarmee ik terug naar Amsterdam zou gaan, stond het vol. Gelukkig stapten zij allemaal uit en was er ruimte genoeg. Vanaf CS was het met de IC naar Berlin Ostbahnhof. De ideale trein om je fiets met mee te nemen. Een ruime coupe met goede stoelen. En gezien het tijdstip ook nog niet vol met gereserveerde plekken.

Voor meer foto's zie: Album Voorjaarsrit 2017

Fietsen 2017

2016 ligt intussen alweer een paar weken achter ons. De winterse weken zijn voorlopig voorbij. Nog eventjes en dan dient ook mijn 40ste levensjaar zich aan en dan nog een maandje naar de Lente. Hoewel de fiets nog regelmatig de schuur uitkomt, zal die daar tot de Lente toch regelmatig verblijven. Tot die tijd zijn er gelukkig ook nog veel leuke dingen te doen. De laatste tijd weer veel aan fotograferen, roeien en ook een paar weekendjes weg.

2016

De wintermaanden zijn ook bij uitstek geschikt om plannen te maken voor het komende jaar. Wel of niet fietsen, weer met een groepsreis, scouting en alle andere activiteiten.

Ik heb heel lang getwijfeld om in 2017 weer op de fiets te stappen. Mijn plan voor 2016 om van Berlijn via Kopenhagen naar Stockholm te fietsen viel een beetje in duigen. Nou ben ik altijd al wel gevoelig voor spanningen, maar dit keer was de aanloop bijna niet te doen. Eenmaal onderweg ging het wel maar het fysieke gat was geslagen en een paar nachten slecht slapen deden de rest. De tocht kwam tot Kopenhagen.

Bij de veerboot van Stubbekøbing naar Bogo

Toch kijk ik met tevredenheid en plezier terug op de fietstocht. De fiets, de uitrusting, de route, de ervaringen tijdens het fietsen... allemaal prima. Dus 2017 gaat er weer een paar fietstochten komen.

2017

Zoals gezegd dus weer fietsen, maar waar naar toe!? Een collega vroeg mij hoe ik aan mijn routes kwam. Daar moest ik zelf eigenlijk ook over nadenken. Vaak door ideeën van anderen, maar ook de kaart van Europafietsers zijn een bron van inspiratie.

In de planning staan nu 2 tochten. Met Pinksteren ben ik van plan de Emsradweg te gaan fietsen. Hier hoorde ik al meerdere goede verhalen over. Het mooie is dat ik een klein deel al ken van de R1. De tocht begint bij de bron van de rivier de Ems tussen Paderborn en Bielefeld, en gaat met de stroom mee naar het noorden. Voor het gemak, buig ik voor het eind af naar westen om over de LF 9 naar Groningen te fietsen. Van daaruit is het dan weer met de trein naar huis.

In Denemarken fietste ik een stuk langs de Oostzee. Prachtige stranden en mooie natuur. Dat wou ik nog een keer. Op de kaart van de Europafietser zag ik dat een deel van de Hanzeroute hier langs liep, maar dan door Duitsland. De route is in totaal 3600km lang. Veel te lang voor mij om in een keer te fietsen en het stuk langs de Oostzee heeft wel mijn voorkeur. Na een kleine studie van de route en GPS track gaat mijn route nu van Bremen naar Berlijn. De route is nog niet helemaal compleet en af, maar het aantal kilometers komt om en nabij de 900km. Meer dan het in 2016 werd, maar nog minder dan de R1. Dus moet het haalbaar zijn.

Chamsin aan de Oostzee bij Ulslev

Daarnaast zullen er nog de nodige Micro avontuur tochten, LOL-fietstochten en Cyclevisions zijn...en wat al niet meer....

Voorbereiding Fietsreis 2016

Binnenkort begint mijn fietsreis 2016. De reis volgt de Radfernweg van Berlijn naar Kopenhagen en daar steek ik over naar Zweden en volg verder de Eurovelo 10 van Malmö naar Stockholm. Volgens de gps track net iets meer dan 1600km. Afgelopen jaar was de Radfernweg al de bonus, maar door een hittegolf toen niet gefietst.

Vorig jaar fietste ik mijn eerste lange fietsreis. De Europaradweg R1 van mijn huis naar Berlijn. Tijdens de reis leerde ik vele dingen over mezelf, maar ook over het fietsen. Wat werkte wel en wat is voor verbetering vatbaar. Nu een jaar later heb ik een aantal veranderingen aangebracht in de spullen en in de voorbereiding.

De Fiets:

Sinds 2009 fiets ik op een ligfiets. Op mijn eerst ligfiets, een Challenge Hurricane met onderstuur, heb ik de R1 gefietst. Prima fiets voor in de stad en de Nederlandse fietspaden. Op de Duitse fietspaden bleken de 2x20" bandjes niet echt geschikt en het onderstuur beperkte de manoeuvreerbaarheid vanwege de speciale ligfietstassen.

Hurricane vs. Chamsin

Al snel was de keuze gemaakt dat ik op de Hurri niet nog een keer op vakantie zou gaan. Maar welke fiets dan wel. Een Challenge ligfiets zou het weer worden, maar welke. Een bekende ligfietser, Walter Hoogerbeets, had net een nieuwe fiets. Een model waar ik nog niet van gehoord had, maar wel snel geïnteresseerd in werd. De Chamsin... een 2x26" fiets met bovenstuur. Na wat testritjes de fiets besteld. 3x10 versnellingen, X9-SRAM derailleur met push-pull shifters, Schwalbe Marathons en een wit-zwart-rode kleur. Helaas had de fiets nog wat kinderziektes, maar die werden goed opgelost door de leverancier.

Challenge Chamsin

Slapen:

Vorig jaar ging ik weg met wat ik had vanuit de scouting. Eigenlijk was dat te groot en te zwaar. Nu moest ik op zoek naar een nieuwe tent en slaapmatje. De slaapzak voldoet nog dus die hoefde niet vervangen te worden. Walter Hoogerbeets heeft een mooie website waar hij al zijn keuzes uitlegt. Gelukkig had een bekende van mij dezelfde tent. Tijdens een fietstocht naar Antwerpen kon ik deze tent proberen. Het ging, maar de tent was te klein voor mij. Dus op zoek naar een andere tent. Edwin van de ligfietsclub LOL kocht een Hilleberg Akto. Op papier hetzelfde formaat als de reeds geprobeerde tent, maar een net iets zwaardere vier seizoenen tent. Toch nog wat sceptisch naar een grote tenten show gegaan in Houten om een paar in de dezelfde categorie tenten te bekijken. Uiteindelijk toch voor de Akto gekozen. De tent blijkt veel ruimer en kwalitatief beter te zijn de geprobeerde tent. Alleen het pakvolume valt wat tegen, maar toch kleiner dan waarmee ik in 2015 op pad ging.

MSR Elixer 2 vs. Terra Nova Laser Competition 1

Het matje was eigenlijk een internet zoektocht. Verder niet geprobeerd en af gegaan op de reviews en ervaringen van anderen. Nu slaap ik op een Therm-a-Rest Neoair Xlite. De is aanzienlijk lichter en kleiner in pakvolume dan de mijn oude Xtrail matje, maar wel veel comfortabeler. Enige nadelen! Zelf opblazen en hij knispert nogal ;-)

Therm-a-Rest Neoair Xlite past in een 1 liter Sigg fles

Kleding:

Kleding is wel het belangrijkste tijdens het reizen. Het fijne van een ligfiets is wel dat je geen speciale fietsbroeken met een zeem nodig hebt! Vanuit het roeien heb ik een aantal roeipakjes die ik gebruik tijdens het fietsen. Goed aansluitend en nauwelijks naden. Voor de extra zichtbaarheid gebruikte ik vorig jaar neon gele shirts. Dat werkte goed, ook voor het aantrekken van allerlei vliegende beestjes. Met als gevolg dat je de hele dag beestjes van je af aan het slaan bent. Dus voor 2016 geen neon geel meer, hoe mooi het ook is! Van een vriend kreeg ik de tip om wel een neon geel iets achterop te binden voor de zichtbaarheid!

Vorig jaar gebruikte ik nog wandel/fietsschoenen. Lekker handig, maar 1 paar mee. Scheelt ruimte. Uiteindelijk baalde ik er behoorlijk van. Tijdens het lopen drukte het SPD plaatje net door de zool heen. Voor een korte periode geen probleem, maar na langere tijd ontstonden er blaren. Niet echt fijn. Nu ben ik overgestapt naar MTB schoenen. Vanwege mijn maat van 40,5 was er niet echt veel keuze. Voor de rustdagen en avonden op de camping heb ik gekozen voor de Fivefingers van Vibram. Licht, klein en flexibel en dus overal tussen te proppen. Thuis loop ik altijd op blote voeten of op kousen. Ik loop er nu een paar dagen op en het valt niet tegen.

Brander:

Een aantal jaar geleden kocht ik van een tegoedbon een Primus Etapower MF. Een multifuel brander voor zowel gas als vloeibare brandstoffen, met bij behorende pannen, nagaarzak en windscherm welke als 1 set in elkaar passen. Bijna iedereen om mij heen heeft een MSR Whisperlite. Na een kort vergelijk kwam ik tot de conclusie dat qua volume en gewicht de Primus en MSR elkaar niet veel ontliepen gezien bij de MSR nog allerlei pannen en potten bij moesten komen. Daarnaast is de nagaarzak erg handig. Niet alleen als foedraal voor de set, maar ook om het eten na te garen of warm te houden zodat dit niet in de slaapzak hoeft.
Primus EtaPower MF

Navigatie:

Tijdens mijn fietstochten navigeer ik alleen op mijn GPS. De ervaring leert dat bordjes vaak niet kloppen en kaarten en ligfietsen vind ik niet echt een goede combi. Mijn Hurri is voorzien van een naafdynamo. Tijdens mijn tocht over de R1 voedde ik de GPS er mee. Op zich prima systeem, maar voor de Chamsin heb ik er niet voor gekozen. Enigszins een gok, maar met batterijen moet het ook te doen zijn.

De Garmin Oregon 650 is op zich een goede GPS, maar slurpt batterijen vanwege het grote touchscreen. Deze is voor de fietsreis vervangen voor een Garmin Etrex 20x. Kleiner scherm, maar zelfde functies en 9 uur langere batterijduur.

De Route:

De route loopt van Berlijn, Kopenhagen naar Stockholm. De Radfernweg tussen Berlijn en Kopenhagen is een bekende van Bikeline. Deze routes zijn veelvuldig beschreven en hebben goede documentatie. Vanaf Kopenhagen gaat het verder over de Eurovelo 10. Over deze route is, op een GPS track na, niks bekend.
Volgens de website van de Eurovelo organisatie is er nog niks van gerealiseerd. Dat blijkt ook uit de track. Veel verhard en over openbare wegen! Via het forum van de Wereldfietser toch wat tips gekregen. Met behulp van de Openfietskaart en Google streetview knelpunten bepaald en op 4 plekken een alternatief bedacht. Voor de handigheid ook van campings rond de route een waypoint gemaakt!
Route

Mijzelf:

Eind vorig jaar bedacht ik mij dat ik veelvuldig op de fiets zou zitten en tochtjes maken, maar mijn werkgever vond dat ik in Antwerpen nuttig zou zijn. Veel van de dingen die ik normaal doordeweeks deed verplaatsten zich nu naar het weekend en in Antwerpen is niet veel te beleven na het werk. Gelukkig heb ik alles wel kunnen testen en uitproberen. Daar zit het probleem niet. Het grootste probleem zit in regel #4 van de ethische regels van de ligfietser. Beter voorbereid, spullen beter afgestemd, GPS track samengesteld en toch... Gelukkig zijn er onderweg wel leuke stops in gebouwd.
Checkpoint Charlie, Berlijn 2015

Blog???

Tja bloggen... ik laat de foto's vaak het woord doen, in plaats van me zelf. Misschien dat ik eens een stukje schijf. Geniet van de foto's ;-)

Groet, Bas